Berita Terhangat Ketika Penutupan Sea Games 2017 Berubah Jadi Perayaan Hut Malaysia

MAJALAH BOLAKuala Lumpur – Ada momen menarik pada penutupan SEA Games 2017 di Stadion Bukit Jalil, Kuala Lumpur, Malaysia, Rabu (30/8/2017). Seremoni ini bermetamorfosis perayaan Hari Kemerdekaan Malaysia yang jatuh pada 31 Agustus 2017.

Malaysia merayakan Hari Kemerdekaan mereka yang ke-60. Perayaan ini dianggap sangat Istimewa sebab Malaysia bisa menjadi juara umum pada ajang SEA Games 2017.

“Jam di tangan aku mengatakan pukul 12 lewat. Ini sudah memasuki Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-60,” kata Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, dalam sambutannya.

Atas sukses di ajang SEA Games, Najib Razak mengumumkan libur bersama pada tanggal 4 September 2017. Hal tersebut disambut gemuruh penonton yang memadati Stadion Bukit Jalil.

“Di Malaysia sudah banyak hari libur, tapi sebab pencapaian di SEA Games, pertolongan rakyat yang luar biasa, pencapaian atlet yang cemerelang, maka dengan ini sebagai wakil pihak Kerajaan, aku mengumumkan libur bersama pada 4 September,” ujar Najib Razak.

Upacara penutupan SEA Games 2017 bergotong-royong resmi berakhir sesudah Menteri Pemuda dan Olahraga Malaysia, Brigjen Khary Jamaluddin, menyerahkan bendera SEA Games kepada perwakilan Filipina. Seperti diketahui, Filipina akan menjadi tuan rumah event dua tahunan tersebut pada tahun 2019.

 Malaysia merayakan Hari Kemerdekaan mereka yang ke Berita Terhangat Saat Penutupan SEA Games 2017 Berubah Makara Perayaan HUT Malaysia